Gyakran
mondják nekem kávékóstolások végeztével, hogy „nagyon tetszik a dolog nekem, de
én nem tudok eladni”. Amikor erre az a reakcióm, hogy itt nem is eladni kell, akkor
látom, nem értik a dolgot. Aki azt gondolja, hogy egy MLM rendszerben
tevékenykedő hálózatépítőnek az a dolga, hogy pl. jelen esetben kávét áruljon,
az téved. Ez nem a helyi piac.
Természetesen
fontos a forgalom, aminek az alapját a termékvásárlás jelenti. De ez nem kizárólag
az én eladásaimtól függ.
A hálózati
rendszerű üzletekben az erőforrás maga a hálózat és annak a mérete, aktivitása.
A kezdet kezdetén, amikor úgy döntöttem belekezdek az üzletbe, fogtam magam és
elolvastam a DXN cég marketing tervét. (zárójeles megjegyzés: a DXN cégnél is
pontértékekben mérik a forgalmat és e pontértékek adják egy darabig a
minősülési szintek alapját) A marketingtervet olvasgatva, rátaláltam arra a
részre, amikor azt részletezi a terv, hogy mikor és milyen módon lehet eljutni
különböző vezetői szintekre. A cégnél az első jelentősebb szint a Star Agent
azaz SA szint. Ennek eléréséhez 4500 kumulált pontérték szükséges. Első
olvasatra soknak tűnt a 4500 pont. Másodikra is. Gyorsan kiszámoltam hány doboz
kávét kell nekem eladnom, hogy elérjem a szintet. Az eredmény: kb.400 doboz
kávé eladása után máris SA vagyok. Ekkor azt gondoltam, hát ez nem biztos, hogy
össze fog jönni. Tévedtem csakúgy, mint az, aki azt gondolja, csak eladni kell.
Elkezdtem
hát dolgozni. A termékek lenyűgöztek hatékonyság tekintetében, amely a
lelkesedésem alapját adta. Az elején már megfogadtam (talán ösztönösen éreztem),
hogy nem fogom erőltetni a dolgot senkinél, nem kérek senkit, hogy kávét vagy
bármi mást vegyen. Nem tettem mást, mint beszéltem és beszéltem. Az üzletről, a
termékekről, a tapasztalataimról és a cégben rejlő lehetőségről. Anélkül, hogy
bárkit valaha kértem volna, többen csatlakoztak hozzám és termékfogyasztók,
termékforgalmazók lettek. A 2.-ik hónap végére megértettem, nem nekem kell
eladnom azt a bizonyos kb. 400 doboz kávét, hanem NEKÜNK kell. A hálózatban
rejlik az erő, ami hatványozódik a hálózat méretének a növekedésével. Rá egy
hónapra elértem a SA szintet anélkül, hogy kb. 400 doboz kávét eladtam volna. A
kezdet kezdetén elérhetetlennek tűnő 4500 kumulált pont már a múlt. A hálózat
növekedésével egyértelművé vált, hogy a havi szintű forgalomban is jóval többet
lehet elérni, minden különösebb görcs nélkül, mint az a bűvös 4500 pont.
Visszatérve
a kezdeti szituációhoz azaz, „hogy én nem tudok eladni”. Nem is kell. Az én
felfogásom szerint nem kell mást tenni, mint információt adni és lehetőséget „árulni”,
de nem terméket eladni. A feladatom elmondani mindazt, amit érzek, tudok,
tapasztaltam a dologgal kapcsolatban és ezután hátradőlve várni a hatást. A
hallgatóság tagjai felnőttek. Hiszek abban, hogy a felnőttek mérlegelve a
hallottakat szabad akaratuk által döntést hoznak. A döntés persze lehet pozitív
és negatív is a csatlakozást illetően, de ez a döntést megelőző tevékenységet
nem befolyásolja.
A feladat
tehát szerintem nem a termék eladása, hanem az INFORMÁCIÓK ÁTADÁSA minél több
embernek. Utána pedig majd ők döntenek.
Természetesen
sok tényező fogja befolyásolni az „Ő” döntésüket, amiről még később írok, de a
döntés alapja első körben mindenképpen az információ.
Az első
lépés tehát: ADJ INFORMÁCIÓT minél több embernek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése